1. Вчіться кидати кошонет
Може здатися, що вкидання кошонету — це найпростіше, що є в петанку. Але це не так. Між грою на 6 метрах (мінімально дозволена дистанція) і на 10 метрах (максимальна) велика різниця, і треба вміти її використовувати. Скільки ігор було програно через те, що команда всього один раз кинула кошонет не на «свою», а на «чужу» дистанцію.
Іноді виникає питання: хто в команді повинен кидати кошонет? Хтось вважає, що це має робити «перший пойнт» — гравець, якому належить кинути перший кулю; хтось — що це функція капітана команди. Кошонет повинен кидати той гравець, який робить це краще за всіх.
2. Не оцінюйте ситуацію з кола
Оптичний обман — річ абсолютно об’єктивна: з кола здається, що твій куля стоїть зовсім поряд з кошонетом, а насправді між ними може виявитися і 50, і 70 сантиметрів. Пам’ятайте про це і не лінуйтеся підійти і подивитися реальне положення куль.
Перед кидком обов’язково переконайтеся, що хід дійсно ваш, тобто що найближча до кошонету куля належить супернику. У разі найменшого сумніву краще зайвий раз провести вимірювання відстані, навіть якщо суперник впевнено каже, що його куля ближче: це може бути ненавмисвний обман або психологічна гра. Якщо ви це не зробите і кинете кулю, то вона буде в грі, і може виявитися, що ви просто даремно витратили її.
3. Звільняйте майданчик
Якщо наступний кидок буде робити суперник, покиньте зону гри і не повертайтеся на неї до тих пір, поки суперник словами або знаком не покаже, що хід перейшов до вас.
Розташовуйтеся так, щоб не заважати супернику: в першу чергу не прийнято стояти за спиною у кидаючого або по лінії кидка. Краще всього, якщо є можливість, піти в аут таким чином, щоб гравець у колі вас не бачив. Не збивайте його гучними розмовами або сміхом.
А якщо суперник готується до тиру, то на кілька секунд просто замріть.
4. Розумійте своє завдання
Перед кидком ви повинні чітко розуміти, що ви збираєтеся робити: просто ставити куля якомога ближче до кошонету, бити чужу кулю або виконувати іншу задачу (наприклад, підштовхувати свою або виштовхувати чужу кулю, «притискатися» до кулі суперника і т.д.) Не починайте готуватися до кидка, поки не визначите його мету.
І ще: погляньте на позицію з кола. Іноді здається, що в потрібну точку кинути кулю легко, а глянеш з кола — і бачиш, що напрямок перекритою
5. Слухайтесь капітана
Якщо ви граєте в команді, обов’язково визначте, хто буде капітаном. У 99 випадках з 100 рішення про те, що повинен зробити гравець, що кидає чергову кулю, або очевидне, або всі гравці погоджуються з ним. Але має бути людина, яка прийме рішення на сотому випадку.
І пам’ятайте: слово капітана — закон! Гравець, що робить кидок, зобов’язаний виконувати ту задачу, яку поставив капітан, навіть якщо внутрішньо з нею не згоден. Всі незгоди тільки до моменту, поки не прийнято рішення.
Втім, хороший капітан без крайньої необхідності не змусить гравця виконувати завдання, до якої у того не лежить душа.
6. Затирайте сліди
За правилами перед своїм кидком гравець може затерти один із слідів, залишених попередніми кулями. Найкраще вирівняти поверхню в передбачуваній точці приземлення вашого кулі. Якщо цього не зробити, ваш куля може потрапити в залишену попередником ямку і полетіти зовсім не туди.
7. Позначайте коло, кулі та кошонет
Незважаючи на те, що ця рекомендація була взята з правил, багато гравців нею нехтують. Вони не беруть до уваги, що може статися будь-яка випадковість: прилетівша з сусіднього майданчика куля може змінити положення куль, або куля, що повернулася з ауту, може зрушити кошонет, або суперник зачепиться за коло-шаблон. Та ви самі випадково можете щось зрушити!
Якщо положення було позначено, то неважко все повернути на свої місця. А якщо ні, то ніякі претензії не приймаються.
8. Прибирайте кулі з ауту
Куля, що вийшла в аут, повинна бути вилучена з майданчика, причому особливо важливо це відносно куль суперника. І зробити це потрібно до того, як ви кинете свою кулю: після цього вам можуть сказати, що куля залишився на галявині — і нічого довести буде вже не можна.
9. Вчіться вчасно зупинятися
На початку кожного гейму обидві команди збираються його виграти — в цьому сенс петанку. Але в якийсь момент ви розумієте, що ситуація складається не на вашу користь: найближчий до кошонету куля належить супернику, що залишилися на руках куль у вас менше.
У цей момент важливо поміняти мета з «виграти гейм» на «програти не більш однієї кулі». Не намагайтеся поліпшити ситуацію — підіть на захист, максимально ускладнюйте супернику гру. Зрештою, віддати одне очко в геймі — це ще не програти партію.
Якщо, звичайно, мова не йде про те, що взяте очко виявиться тринадцятим.
10. Не бийте останньою кулею
Безумовно, це правило не догма, але на перших порах, поки ви не навчитеся оцінювати всі можливі наслідки кидка, дотримуйтеся цього принципу.
Справа в тому, що в результаті тиру ситуація найчастіше змінюється принципово — наприклад, переміщується кошонет. На цей випадок у вас завжди повинен залишатися шанс її виправити.
11. Не поспішайте підняти кулі
Після закінчення гейми капітани повинні досягти домовленості, чим він закінчився – хто заробив очки і скільки. Поки така домовленість не досягнута, не піднімайте свої кулі.
Якщо ви це зробите, то противник отримає право взагалі не враховувати цю кулю — і тоді виграний гейм запросто може перетворитися на програний.
12. Залишайтеся джентельменами
Як показує практика, більшість питань в петанку можна вирішити шляхом переговорів і навіть не вдаючись до допомоги судді. Зрештою, це просто гра.