Стаття 5. Майданчик та доріжки
Грати в петанк можна на будь-якій поверхні. Майданчик для гри складається з довільного числа доріжок, позначених лініями (мотузками), розміри яких не повинні перешкоджати нормальному перебігу гри. Лінії (мотузки), що позначають доріжки, не є лініями ауту, за винятком тих, які служать зовнішніми межами майданчика.
Організаційний комітет або судді можуть попросити команди грати на розмічених доріжках. У цьому випадку (для Національної першості та Міжнародних змагань) вони повинні мати мінімальний розмір 15 м у довжину та 4 м завширшки.
В інших змаганнях федерації можуть дозволити відхилення від цих мінімальних розмірів, але не менше 12 м х 3 м.
Коли територія доріжки обгороджена, огорожа повинна бути розміщена на відстані не менше одного метра від зовнішньої межі майданчика.
Гра продовжується до 13 очок. На кваліфікаційних змаганнях та групових турнірах допускається гра до 11 очок.
Деякі змагання можуть проводитися з обмеженням часу. У цих випадках вони завжди проводяться на розмічених майданчиках, всі межі яких є лініями ауту.
Стаття 6. Початок гри. Характеристика кола
Команди повинні кинути жереб, щоб вирішити, яка з команд вибере доріжку і кидатиме кошонет.
Якщо доріжка була визначена організаторами, кошонет кидають на цій доріжці. Команди, що беруть участь в грі, не мають право переміщатися на іншу доріжку без дозволу судді.
Будь-який гравець команди, що виграла жеребкування, вибирає стартову позицію і окреслює коло або кладе коло-шаблон такого розміру, щоб будь-який гравець міг стати в нього обома ногами. Діаметр цього кола повинен бути не менше 35 см і не більше 50 см. При використанні кола-шаблона, воно повинне зберігати форму і мати внутрішній діаметр 50 см (похибка: +/- 2 мм).
Рішення використовувати кола-шаблони приймається організаційним комітетом, який і надає їх учасникам.
Коло повинне бути розташованим на відстані не менше 1 метра від будь-яких предметів і, при грі на нерозмічених доріжках, не менше 2-х метрів від найближчого ігрового кола.
Команда, яка кидатиме кошонет, повинна стерти всі кола, розташовані поряд з колом, що використовується.
Зона всередині кола може бути повністю очищена від гравію/гальки і т.д. протягом ґейму, але після завершення ґейму все повинно бути повернуто на місце.
Коло не є аутом.
Ноги гравця під час кидка повинні повністю перебувати всередині кола, не повинні торкатися окресленої лінії і відриватися від землі до тих пір, поки куля не торкнеться землі. Жодна частина тіла гравця не повинна торкатися землі за межами кола.
Як виняток, неповносправні з пошкодженням нижньої кінцівки мають право поставити тільки одну ногу в коло. Гравець, що кидає кулю з інвалідного візка, повинен поставити принаймні одне колесо (з боку руки, що кидає) всередину кола.
Кидок кошонета одним з членів команди не означає, що саме цей гравець повинен кинути першу кулю.
Стаття 7. Допустима дистанція для кидка кошонету
Кинутий кошонет вважається в грі, якщо кидок відповідає таким умовам:
Відстань від кошонету до внутрішнього краю кола становить:
6 м – 10 м – для юніорів (15-17 років) і дорослих (старше 17 років).
Для змагань молодших гравців можуть бути приписані коротші дистанції.
Коло розташоване на відстані як мінімум 1 м від будь-якої перешкоди.
Кошонет знаходиться на відстані як мінімум 1 м від будь-якої перешкоди і від найближчої лінії ауту.
Гравець бачить кошонет, не виходячи з кола і перебуваючи в прямому положенні з максимально розставленими ногами всередині кола. У спірних ситуаціях суддя вирішує, чи видно кошонет. Апеляції до рішення судді в даному питанні неприпустимі.
У наступному геймі кошонет повинен бути кинутий з кола, розташованого на місці знаходження кошонету в момент закінчення попереднього гейму, за винятком таких випадків:
коло буде знаходитися на відстані менше одного метра від будь-якої перешкоди.
кошонет не можна кинути на будь-яку дозволену дистанцію.
У першому випадку гравець повинен накреслити або розмістити коло таким чином, що б він знаходився на необхідній відстані від перешкоди.
У другому випадку гравець відходить назад по лінії гри попереднього гейму доти, поки нова позиція не буде задовольняти умовам правил кидка кошонету. Це правило застосовується тільки у випадку, якщо кошонет не можна кинути на максимальну відстань в якому-небудь іншому напрямку.
Якщо після трьох послідовних кидків кошонету однією і тією ж командою його положення все ще не відповідає вимогам, кидок переходить до іншої команди, у якої також є три спроби і можливість пересунути стартове коло відповідно до правил, описаних в попередній Статті. Після цього коло не можна більше пересунути, навіть якщо кидок повторно переходить до першої команди.
На ці три кидки відводиться максимум 1 хвилина.
Команда, яка втратила право кидка кошонету після перших трьох спроб, тим не менш кидає кулю першою.
Стаття 8. Вимоги до кинутого кошонету
Якщо кинутий кошонет зупинений суддею, гравцем, глядачем, твариною або іншим рухомим об’єктом, він вважається поза грою і повинен бути кинутий ще раз. Цей кидок не рахується однією з трьох спроб, що дається команді.
Після кидка кошонету і першої кулі опонент має право оскаржити позицію кошонету. Якщо заперечення прийнято, куля і кошонет кидаються ще раз.
Кошонет перекидається тільки в разі обопільної згоди команд або в разі прийняття такого рішення суддею. Команда втрачає право кидка кошонету, якщо продовжує грати після прийняття такого рішення.
Якщо ж опонент вже кинув кулю, то кошонет вважається в грі, і подальші заперечення не приймаються.
Стаття 9. Вихід кошонету з гри
Кошонет вважається в ауті у наступних випадках:
Коли кошонет виходить за лінію ауту (навіть якщо потім повертається назад). Кошонет, що знаходиться на лінії ауту, залишається в грі. Він виходить з гри тільки в разі повного перетину лінії, тобто коли кошонет повністю знаходиться в ауті при вертикальному розгляді. Якщо кошонет вільно плаває у воді (калюжі), він вважається в ауті.
Коли кошонет знаходиться на доріжці, але його не видно з кола, відповідно до Статті 7. При цьому кошонет, прихований за іншою кулею, вважається в грі. Для з’ясування положення кошонету суддя може тимчасово пересунути кулю.
Коли кошонет переміщається на відстань більше 20 м (для дорослих та юніорів) або більше 15 м (для молодших гравців), або менше 3 м від ігрового кола.
При грі на розміченій доріжці – коли кошонет перетинає більше однієї доріжки, що є сусідньою з ігровою доріжкою, або коли він перетинає торцеву лінію доріжки.
Коли кошонет не знайдено протягом 5 хвилин після кидка.
Коли між кошонетом і ігровим колом знаходиться неігрова зона.
Коли в іграх з обмеженням часу кошонет виходить за межі доріжки.
Стаття 10. Усунення перешкод
Гравцям категорично заборонено прибирати, переміщати або затирати будь-які перешкоди в межах доріжки.
При цьому гравець, який готується до кидка кошонету, може тричі випробувати місце бажаного приземлення своєю кулею (не стукати, а злегка торкатися, щоб визначити щільність).
Перед кидком гравець або член його команди може зарівняти один який-небудь слід, що залишився після одного з кинутих раніше куль.
За недотримання вищеописаних правил на гравця накладаються покаранням, описані у Статті 34. Дисципліна.
Стаття 10а. Заміна куль або кошонету
Гравцям заборонено замінювати кошонет або кулі під час гри, за винятком таких випадків:
Якщо кошонет або куля не знайдені протягом 5 хвилин після кидка.
Якщо кошонет або кулю розбито, в цьому випадку їх позиції фіксуються по найбільшому уламку. Якщо залишилися незіграні кулі, вищезгаданий кошонет або куля відразу ж (після необхідних вимірювань) замінюють на інший такого ж або близького діаметру. У наступному геймі гравець може поміняти свій комплект куль на новий.